Αναζήτηση
  • Giorgina Athousaki

Mindful Eating

Επιβραδύνετε και δοκιμάστε mindful eating !

Τι είναι,όμως,το Mindful Eating ;

Είναι το να τρώω το φαγητό μου ενσυνείδητα.



Πότε ήταν η τελευταία φορά που απολαύσατε με ηρεμία το φαγητό σας;

Εάν δεν μπορείτε να θυμηθείτε, δεν είστε μόνοι.

Στις μέρες μας η κατανάλωση ενός χαλαρού γεύματος είναι μια σπάνια πολυτέλεια. Δυστυχώς, για πολλούς ανθρώπους, το φαγητό στο πόδι έχει γίνει ο κανόνας. Καταβροχθίζουμε τα γεύματα ενώ στέλνουμε μηνύματα στους φίλους τους, παρακολουθώντας τις αγαπημένες μας τηλεοπτικές εκπομπές ή ελέγχουμε ποιος δημοσιεύει στο Instagramm και στο Facebook. Ωστόσο, έρευνες αποκαλύπτουν ότι η ίδια η πράξη του φαγητού βιαστικά μπορεί να συμβάλει στο υπερβολικό βάρος και την παχυσαρκία.


Δείτε πώς:

Καθώς τρώτε και πίνετε, το στομάχι σας γεμίζει, ενεργοποιώντας τους υποδοχείς (strech receptors) που βρίσκονται εκεί. Αυτοί οι υποδοχείς στέλνουν μηνύματα κορεσμού στον εγκέφαλό σας μέσω του πνευμονογαστρικού νεύρου, το οποίο συνδέει τον εγκέφαλο με το στομάχι και το έντερο. Στη συνέχεια, καθώς το φαγητό εισέρχεται στο λεπτό έντερο, απελευθερώνονται ορμόνες όρεξης, στέλνοντας επιπλέον μηνύματα πληρότητας στον εγκέφαλό σας. Ωστόσο, αυτή η διαδικασία δεν συμβαίνει αμέσως. Μπορεί να χρειαστούν 20 λεπτά - ή περισσότερο - για να συνειδητοποιήσει ο εγκέφαλός σας ότι ήρθε η ώρα να σταματήσετε. Η γρήγορη κατανάλωση δεν επιτρέπει σε αυτό το περίπλοκο σύστημα αρκετό χρόνο για να εργαστεί, καθιστώντας εύκολο το να φάμε χωρίς να το συνειδητοποιήσουμε.

Υπάρχει ένα ακόμη μειονέκτημα στο να τρώτε ασυνείδητα που δεν έχει καμία σχέση με την ταχύτητα. Το να τρώτε ενώ είστε απασχολημένοι με άλλα πράγματα, σας στερεί την ευκαιρία να απολαύσετε πλήρως το φαγητό σας, ώστε να μην αισθάνεστε απόλυτα ικανοποιημένοι - και μπορεί να συνεχίσετε να τρώτε σε μια προσπάθεια να αποκτήσετε ικανοποίηση.


Δοκιμάστε να τρώτε ενσυνείδητα!


Το mindful eating είναι η πράξη της εστίασης στο φαγητό σας καθώς τρώτε. Σας ενθαρρύνει να δώσετε μεγαλύτερη προσοχή στις γεύσεις, τις μυρωδιές και τις υφές του φαγητού σας, καθώς και τα στοιχεία της πείνας και του κορεσμού του σώματός σας. Όσο βασικό και αν ακούγεται, αυτή η πρακτική είναι εκπληκτικά ισχυρή.

Σε μια μικρή μελέτη, 10 παχύσαρκοι εθελοντές συμμετείχαν σε εβδομαδιαίες τάξεις mindful eating που επικεντρώθηκαν στην ακρόαση των αισθήσεων της πείνας και της πληρότητας. Έδωσαν επίσης ιδιαίτερη προσοχή στις επιθυμίες και τα συναισθήματά τους. Όχι μόνο οι συμμετέχοντες έπεσαν κατά μέσο όρο 9 κιλά μέχρι το τέλος του τριμήνου προγράμματος, αλλά ανέφεραν επίσης λιγότερη πείνα, άγχος, άγχος και κατάθλιψη.


Εκτός από την απόλαυση των γεύσεων και των αρωμάτων του φαγητού σας, οι ακόλουθες τεχνικές μπορούν να σας βοηθήσουν να επιτύχετε πιο προσεκτική διατροφή:

• Δημιουργήστε έναν ήρεμο, όμορφο χώρο για φαγητό. Ένας γεμάτο τραπέζι δεν δημιουργεί την αίσθηση της εσωτερικής ηρεμίας που χρειάζεστε για να καλλιεργήσετε μια ειρηνική νοοτροπία.

• Στην αρχή του γεύματος, ρυθμίστε ένα χρονόμετρο για 20 λεπτά. 20 λεπτά δικά σας !

• Κλείστε το κινητό ή βάλτε το σε λειτουργία πτήσης για αυτά τα 20 λεπτά.

• Απομακρύνετε όλους τους υπολογιστές ,τάμπλετ ,μέσα ανάγνωσης(εφημερίδες/περιοδικά) ώστε να μπορείτε να επικεντρωθείτε στο φαγητό σας.

• Απενεργοποιήστε την τηλεόραση,την πιο σημαντική πηγή απόσπασης της προσοχής.

• Φάτε μόνο στο τραπέζι της κουζίνας ή της τραπεζαρίας για να ελαχιστοποιήσετε τις περισπασμούς.

• Σκεφτείτε μόνο το φαγητό που τρώτε πραγματικά εκείνη τη στιγμή. Είναι πολύ εύκολο να σκεφτείτε το επόμενο δάγκωμα χωρίς να εστιάσετε στο φαγητό που είναι πραγματικά στο στόμα σας.

• Μασάτε κάθε μπουκιά περίπου 30 φορές. Ή τουλάχιστον προσπαθήστε !

• Προτού να περάσετε σε δευτερόλεπτα στο επιδόρπιο, ρωτήστε τον εαυτό σας εάν είστε πραγματικά πεινασμένοι.



Κάνοντας όλα ή κάποια από τα παραπάνω θα έχετε κερδίσει τη στιγμή σας μαζί με το φαγητό που έχετε μπροστά σας. Θα έχετε δημιουργήσει μία άλλη σχέση μαζί του από το να το καταβροχθίσετε για να ηρεμήσετε την πείνα ή την ένταση σας.Μασώντας την τροφή σας, κοιτάζοντας το πιάτο σας, αναλογιστείτε τις σας προσφέρει ακριβώς. Είναι φρέσκο; Είναι επεξεργασμένο ; Από τι αποτελείται; Υδατάνθρακες,πρωτεϊνες,φυτικές ίνες,βιταμίνες;

Η τροφή μας μπορεί να γίνει το φάρμακο μας !

Η ενσυνείδητη κατανάλωση φαγητού μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους και να ωφελήσει συνολικά την υγεία μας .


| Το άρθρο είναι απόδοση στα ελληνικά άρθρου που δημοσιεύτηκε στο Harvard Health Publishing,Medical School,Slow down—and try mindful eating, October 2020 |


Τζωρτζίνα Αθουσάκη _ Coaching for mindfull change

Health & wellness Coach | Lifestyle Medicine advisor | Φαρμακοποιός

54 προβολές0 σχόλια